Inloggen

Kennis is macht, kennis delen is kracht.

Technologie en onderwijs

alex-knight-199368.jpgwoensdag 21 februari 2018 11:25

Op veel scholen gaat het behalve over werkdruk en het lerarentekort, over het gebruik van technologie. Is het nou een zegen voor het onderwijs of moeten we er vooral ver weg van blijven?

Als je een rondje op de sociale media maakt en zoekt naar meningen over het gebruik van technologie in het onderwijs dan vind je waarschijnlijk net ze veel voor- als tegenstanders. Technologie is overal om ons heen en wordt door de meesten van ons ook dagelijks gebruikt. Wie heeft er tegenwoordig nou geen smartphone of tablet?

Ook kinderen groeien op met en rondom technologie. Mijn kinderen konden al eerder swipen dan schrijven en op de één of andere manier lukte het ze ook om al die filmpjes op YouTube te vinden die ze wilden kijken. Vaak over klei of Playmobil maar dat is weer een ander verhaal.

Het is dus best logisch dat het onderwijs ook kijkt naar het inzetten van (nieuwe) technologie bij het leren. Wat mij echter (nog steeds) verbaasd is dat dat heel vaak zonder enige nuance gebeurt. Vaak wordt er gekozen voor een product (ChromeBook, iPad) en wordt dit hét leermiddel. Of er worden producten aangeschaft waarvan men niet weet wat men er mee moet. Helaas blijkt het dan toch niet te werken en krijgt het het stempel mislukt. Dat hiermee vele Euro's en waardevolle uren van onderwijspersoneel is verspild is dan maar jammer.

Je kunt echter veel ellende voorkomen door vooraf na te denken wat het doel zou moeten zijn van de inzet van technologie. Wat wil je bereiken en is de technologie die je wilt gebruiken hierbij ondersteunend en noodzakelijk? Technologie in de klas is een fantastisch middel. Te vaak wordt het echter gebruikt als doel op zich of wordt het het enige leermiddel. Technologie zou echter niet meer moeten zijn dan een middel om leerlingen te helpen hun leerdoelen te halen.

De vraag die dan opkomt is; hoe dan? Hoe kun je er achter komen dat technologie de leerlingen gaat helpen bij het halen van hun leerdoelen? Om deze vraag te beantwoorden heeft Liz Kolb van de Univeristy of Michigan het Triple E framework ontwikkeld. Wij hebben deze (onder Creative Commons license) vertaald naar het Nederlands en de triple V checklist.

Met de triple V checklist krijg je eenvoudig antwoord of de inzet van technologie voor je les van toegevoegde waarde is. Je kent scores toe aan een negental vragen die je een leidraad geven bij het ontwikkelen van je les en het gebruik van technologie hierbij. Zo kun je meten of het gebruik van technologie, specifiek voor deze les, bijdraagt aan het behalen van de leerdoelen van je leerlingen.

Je kunt de triple V checklist hier downloaden

« Terug